کد خبر: 1224923
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
اولین نشای برنج سال جاری به صورت مکانیزه با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای فیروزکلای علیا آمل و در زمین کشاورز علیایی انجام شد. این کار در شرایطی شروع شد که سال گذشته برنجکاران از وضعیت بازار رضایت نداشتند و معتقد بودند که واردات بی‌موقع این محصول تمام ثمرات آن‌ها را از بین می‌برد.
سجاد مرسلی
جوان آنلاین: مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه چیزی نزدیک به نیمی از برنج کشور را تأمین می‌کند. با این حال حمایت نکردن از شالیکاران و واردات بی‌موقع برنج خارجی همیشه به فعالان این عرصه ضرر‌های زیادی وارد کرده است. سال گذشته و طبق گفته اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با وجود اینکه برداشت کشت دوم به پایان رسیده و این نوع رقم نیز وارد بازار شده بود، اما هنوز حدود ۶۰ درصد محصول کشت اول در انبار‌ها دپو شده است. با این اوصاف دولت امسال برنامه‌ریزی کرده تا شالیکاران مورد حمایت قرار گیرند و بر همین اساس آیین اولین نشاء در مازندران به صورت مکانیزه در روستای فیروزکلای آمل برگزار شد. اتفاقی که می‌تواند با کاهش زحمات شالیکار، میزان بهره‌وری را بالاتر برده و سود خوبی عاید فعالان این عرصه کند. 
 
اولین نشای برنج سال جاری به صورت مکانیزه با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای فیروزکلای علیا آمل و در زمین کشاورز علیایی انجام شد. این کار در شرایطی شروع شد که سال گذشته برنجکاران از وضعیت بازار رضایت نداشتند و معتقد بودند که واردات بی‌موقع این محصول تمام ثمرات آن‌ها را از بین می‌برد. البته استاندار مازندران معتقد است بازار برنج از رکود خارج شده و با مکانیزه شدن کشت این محصول، شالیکاران می‌توانند از این ثروت خود به خوبی بهره ببرند. 
 
 مازندران قطب برنج ایران
مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد که هر سال بخش زیادی از نیاز برنج داخلی را تأمین می‌کند. این استان سالانه ۸ میلیون تن محصول مختلف تولید می‌کند که از این مقدار ۵میلیون تن مربوط به بخش کشاورزی است. نکته حائز اهمیت اینکه مازندران حدود یک میلیون از ۲ میلیون تن برنج کشور را تولید می‌کند و به گفته کارشناسان ۴۰ تا ۵۰ درصد برنج ایرانی در این استان به دست می‌آید. 
در سال زراعی ۱۴۰۲ یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۷۰۵ تن شلتوک برنج در ۲۰۹ هزار و ۹۳ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران تولید شد. 
در این سال ۲۱۲ هزار و ۱۰۹ تن شلتوک ارقام پرمحصول در ۲۶ هزار و ۴۳ هکتار و یک میلیون و ۱۱ هزار و ۶۰۶ تن شالی ارقام محلی در ۱۸۳ هزار و ۵۰ هکتار مزارع شالیزاری استان برداشت شد. همچنین از ۵۴ هزار و ۲۹۴ هکتار مزارع کشت مجدد برنج استان ۱۹۴ هزار و ۱۵۴ تن و از ۳۷ هزار و ۱۴ هکتار مزارع پرورش رتون ۹۰ هزار و ۲۳۶ تن شلتوک برنج استحصال شد. 
 
 خروج برنج از رکود
حالا فصل کار شالیکاران در سال ۱۴۰۳ از راه رسیده و روز گذشته بود که اولین نشای برنج به صورت مکانیزه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در روستای فیروزکلای علیای آمل انجام شد. در حاشیه این مراسم مدیر دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۱۷۳ هزار معادل ۸۱ درصد شخم و شیار شالیزار انجام شد، گفت: «همچنین آب تخت ۱۳۳ هزار هکتار مزرعه معادل ۶۳ درصد، خزانه‌گیری ۶۷ هزار هکتار و بذرپاشی ۶۹ درصد مزارع انجام شد.»
علی محمد رمضانی ادامه داد: «با توجه به پیش‌بینی‌ها، کشاورزان راغب به کشت ارقام پرمحصول کم آب‌بر شدند و پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار هکتار از شالیزار‌ها زیر کشت این ارقام برود.»
شالیکاران در شرایطی کار خود را شروع و منتظر براشت ثمرات زحمات خود در سال جاری هستند که هر سال با رسیدن به فصل برداشت، محموله‌های برنج خارجی هم از راه می‌رسند و بازار را به ضرر برنجکاران داخلی به هم می‌زنند. 
البته طی روز‌های اخیر خبری در مورد ورود دولت به این موضوع و خروج بازار برنج مازندران از رکود منتشر شد. 
در همین راستا سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه، این استان در امنیت غذایی نقش بارزی دارد و نگاه ما به سمت ارتقای بهره وری و افزایش عملکرد است، گفت: با انتقال دانش فنی به کشاورزان به این هدف دست پیدا خواهند کرد. 
بابک مؤمنی ادامه داد: «انجمن کشاورزان پیشرو را در مازندران تشکیل دادیم و برنامه‌ریزی کردیم با ارائه سبد کامل کود‌های پایه به کشاورزان، ۱۰ تا ۱۵ درصد ارتقای عملکرد و افزایش بهره‌وری را داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این قدم ارزشمند را در جهت جهش تولید برداریم.»
به گفته این مسئول ۱۷۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان معادل ۸۰درصد شالیزار‌ها شخم و شیار شد و از این میزان ۳۰ درصد هم آماده نشاءکاری است. 
مؤمنی تصریح کرد: «اولین پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی طی دو هفته آینده در روستای نوایی محله فریدونکنار آماده افتتاح و بهره‌برداری است.»
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دنبال خشکه‌کاری برنج در شرق استان رفتیم و درصدد هستیم کشت ارقام پرمحصول را افزایش دهیم، گفت: «با تلاش‌های دولت، استانداری و جهادکشاورزی مازندران، بازار برنج از رکود خارج شد و با حمایت استاندار مازندران توانستیم امسال ۴۰ هزار هکتار ظرفیت‌سازی برای کشت ارقام پر محصول انجام دهیم.»
 
 شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
وقتی اولین نشای برنج به صورت مکانیزه در آمل انجام شد، استاندار مازندران هم با تبریک به کشاورزان استان برای شروع فصل شالیزاری بر مکانیزه شدن کل کار‌ها در جهت ارتقای بهره‌وری تأکید کرد. 
سیدمحمود حسینی‌پور گفت: «سخت‌ترین حوزه کشاورزی استان در بخش برنج کاری بوده و از سوی دیگر این حوزه با بیشترین مشکلات دست به گریبان است.»
وی با اشاره به انجام اقداماتی و طی سال‌های گذشته برای رفع مشکلات شالیکاران تصریح کرد: «هنوز فاصله زیادی در ارتقای بهره‌وری برنج داریم و باید به سمتی برویم که تولید برنج را مکانیزه کنیم.»
حسینی‌پور مصرف آب را در حوزه شالیزاری و برنج مهم برشمرد و گفت: «افزایش کمیت و ارتقای کیفیت محصول برنج نیز مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود تا با کشور‌های فعال در این حوزه و در عرصه بین‌المللی رقابت داشته باشیم. ضمن اینکه طی دو سال گذشته اقدامات ویژه‌ای را انجام داده ایم و پایان سال گذشته با بودجه‌ای برای خروج بازار برنج از رکود تزریق شد و وضعیت خرید برنج ارتقا پیدا کرد.»
وی با بیان اینکه برنجکاران باید از فروش محصول در بازار با قیمت مناسب رضایت و اطمینان داشته باشند، تصریح کرد: «سال گذشته به همین منظور رئیس سازمان بورس به استان سفر کرده بود و یک‌سری مطالعات در بورس در حال انجام است. باید بدانیم برنج ثروت کشاورزان استان محسوب می‌شود و باید ارزش این محصول دیده شود و کشاورزان با این ثروت برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.»
برچسب ها: برنج ، مازندران ، کشاورزی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار